6 مه 2022- بر اساس یک متاآنالیز از 11 کارآزمایی تصادفی که شامل تقریباً 800 شرکت‌کننده (18 ساله یا بالاتر) بود، یک رژیم غذایی وگان 12 هفته‌ای ممکن است منجر به کاهش وزن معنی‌دار و بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. این مطالعه توسط دکترAnne-Ditte Termannsen  و همکارانش از مرکز دیابت Steno در کپنهاگ، دانمارک انجام و در کنگره اروپایی چاقی امسال (ECO) در ماستریخت، هلند (4-7 می) ارائه شد.

با این حال، رژیم‌های وگان که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و دانه‌ها هستند، بدون هیچ گونه غذاهای حیوانی، بر فشار خون یا تری گلیسیرید (نوعی چربی در خون) در مقایسه با سایر رژیم‌ها تأثیری نداشتند.

محققان یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بر روی همه کارآزمایی‌های تصادفی‌ که تا مارس 2022 به زبان انگلیسی منتشر شده بود، انجام دادند. مطالعات مورد بررسی، تأثیر رژیم‌های غذایی وگان را با سایر انواع رژیم‌های غذایی بر عوامل خطر متابولیکی قلبی شامل: وزن بدن، شاخص توده بدنی [BMI]، سطح قند خون، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (به اصطلاح کلسترول بد)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا، و تری گلیسیرید، مقایسه کرده بودند.

در این مطالعات رژیم‌های وگان با گروه‌های کنترل غیرفعال (رژیم غذایی عادی خود را بدون تغییر ادامه دادند) یا گروه‌های کنترل فعال (شرکت‌کنندگانی که از سایر مداخلات غذایی مانند رژیم‌های مدیترانه‌ای، رژیم‌های مختلف دیابت یا رژیم‌های غذایی کنترل شده پیروی می‌کردند) مقایسه شده بود.

داده ها برای 11 مطالعه شامل 796 فرد (متوسط ​​سنی 48 تا 61 سال) دارای اضافه وزن(25 BMI کیلوگرم بر متر مربع یا بیشتر) یا مبتلا به دیابت نوع 2 تجزیه و تحلیل شد. کارآزمایی ها برای حداقل 12 هفته (متوسط ​​مدت 19 هفته) به طول انجامید و حداقل 5 کیلوگرم کاهش وزن از نظر بالینی معنی دار در نظر گرفته شده بود.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که در مقایسه با رژیم‌های غذایی شاهد، رژیم‌های وگان به طور قابل‌توجهی وزن بدن (میانگین اثر 4.1 کیلوگرم) وBMI ( 1.38- کیلوگرم بر متر مربع) را کاهش دادند. اما اثرات رژیم‌های وگان بر سطح قند خون (0.18- درصد)، کلسترول تام(0.30 -  میلی مول بر لیتر)و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(0.24 -  میلی مول بر لیتر) نسبتاً کم بود.

تجزیه و تحلیل های بیشتر نشان داد که کاهش وزن بدن و BMI، با رژیم های وگان در مقایسه با رژیم های غذایی عادی بدون تغییر (به ترتیب 7.4- کیلوگرم و 2.78- کیلوگرم بر متر مربع) نسبت به سایر رژیم های غذایی مداخله ای (2.7- کیلوگرم و 0.87-) حتی بیشتر بود.

این ارزیابی دقیق از بهترین شواهد موجود تا به امروز با درجه ی اطمینان معقول، نشان می دهد که رعایت رژیم گیاهخواری برای حداقل 12 هفته ممکن است منجر به کاهش وزن معنی دار بالینی و بهبود سطح قند خون شود و بنابراین می تواند در مدیریت اضافه وزن و دیابت نوع 2 استفاده شود. دکتر ترمانسن، گفت: رژیم‌های وگان احتمالاً به دلیل کاهش کالری دریافتی به دلیل محتوای کمتر چربی و محتوای بیشتر فیبر تغذیه ای، منجر به کاهش وزن می‌شوند. با این حال، به شواهد بیشتری در مورد سایر پیامدهای متابولیکی قلبی این رژیم ها نیاز داریم.

محققان چندین نکته را در مورد یافته‌های خود متذکر شدند، از جمله حجم کوچک نمونه ها در اکثر مطالعات، و اینکه رژیم‌های غذایی وگان در این مطالعات به طور قابل‌توجهی بر اساس محتوای کربوهیدرات، پروتئین و چربی با هم متفاوت بودند، و هیچ یک از مطالعات رژیم غذایی کنترلی را تجویز نکردند که دقیقاً با مداخله تغذیه ای در تمام جنبه های دیگر به جز وگانیسم مطابقت داشته باشد. بنابراین، اثرات مداخلات وگان بر سلامت قلبی متابولیکی ممکن است تا حدی ناشی از تفاوت در ترکیب درشت مغذی‌ها و دریافت انرژی بین گروه‌ها، باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-vegan-diets-boost-weight-loss.html